30. marraskuuta 2017

COSTA RICA?

Oon 18-vuotias tyttö ja palasin vaihdosta tosiaan n. 4kk sitten. Olin Costa Ricassa vuoden.
En kadu kyllä ollenkaan lähtöäni; opin paljon ja sain ihan sairaan hienoja kokemuksia (Eikä yksi uusi kielikään haitaksi ole).
Olin miettinyt vaihtoon lähtöä jo yläkoulusta asti, mutta en ikinä ajatellut lähteväni oikeasti vuodeksi jonnekkin, yksin. Sitten lukion ensimmäisellä tutkin eri vaihtojärjestöjä ja löysin AFS järjestön - sain tosi hyvän ensivaikutelman ja ilmotin itteni heidän haastatteluun jonka jälkeen oli informaatio tilaisuus ja jonka jälkeen mulle soitettiinkin ja ilmoitettiin, että mut on valittu vaihto-oppilaaksi haluamaani maahan eli Costa Ricaan.


Lähdin matkaan kahden muun suomalaisvaihtarin kanssa, joten ei mun ihan yksin tarvinnut matkustella n. vuorokauden kestävää (yhteensä) reissua.
Matkalaukkujen kanssa tuli Costa Rican päässä ongelmia ja me suomalaiset ei saatu niitä, kuin vasta viiden päivän päästä. Olipahan kokemus sekin.


Vietettiin ensimmäinen viikonloppu yhdessä yliopistossa, jossa meitä valmisteltiin tulevaa varten ja kerrottin Costa Rican kulttuurista vähän tarkemmin. Saatiin toki tutustua vaihtareiden kesken ja meitä olikin yhteensä n. 80, joista italialaisia oli melkeen puolet.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti